Thursday, October 29, 2009

0

Akal manusia memang terbatas..Allah Maha Mengetahui..

Assalamualaikum...

Saje nk kngsi beberape pkara..utk kita renungkn bersama.. mungkin ada dalam kalangan anda pernah berada dalam situasi yg mana anda sendiri tidak pasti bagaimana hal itu berlaku.. contohnya sesuatu yg buruk berlaku pd anda..anda sedar bhwa pkara itu berlaku tetapi anda keliru bgaimana pkara itu boleh terjadi sebegitu rupa..

memang sukar utk dijelaskan dgn kata2..sbb kita sndri pun xpasti apa puncanya.. kdg2 org tak boleh terima alasan yg sbegitu rupa..bagi sesetengah org..apabila mreka sudah nmpk yg zahir, mreka akn trus bpgang pada yg zahir.. contohnya apabila ada seseorang dibunuh dan dijumpai sebilah pisau di tempat kjadian..maka cap jari org pada pisau itu akn trus dijadikan bkti bhwa cap jari org itu mnunjukkn org itulah yg tlh mmbunuh mgsa.. pada bukti zahirnya mungkin betul dia yg mmbunuh..ttapi mgkin kita xtau ape yg mnybabkn cap jari dia ade kat situ..mgkin dia x bersalah ttpi krn cap jarinya ada pada pisau tu..sudah tentulah dia yg akn dituduh.. ataupun mungkin mmg benar dia yg mmbunuh..tp ape sbb yg mnybbkn dia buat mcm tu? mgkn bnda yg dia lakukan bukanlah ats fikiran warasnya.. kita manusia ni xtau smua pkare.. manusia xlayak mhukum manusia yg lain.. melainkan adanya bukti yg ckup2 jelas dan tak boleh disangkal..Allah sje yg berhak dan berkuasa atas hambaNya..

Analoginya samalah spt Baginda Rasulullah S.A.W.. jika kita menyoroti sejarah baginda pada peristiwa Isra' dan Mi'raj.. dalam satu malam bginda pergi ke masjidil Aqsa..kemudian diangkat ke sidratul muntaha..dalam satu malam dengan menaiki buroq!! cuba anda bygkn.. apabila keesokan harinya baginda mnceritakan kepada sahabat-sahabat..masih ada yg tidak percaya dan org ramai mnuduh baginda sebagai pnipu..pendusta..dan mencemuh baginda..

Pernahkah anda mghdapi situasi spt ini? dalam erti kata lain..sesuatu terjadi pada anda.. bila anda mnceritakan yg sbnarnya..org tidak percaya..mnuduh anda mnipu.. anda juga tidak pasti dan kliru dgn apa yg berlaku.. kerana ape yg blaku pada anda itu sgt sukr utk djelaskan..tp.. sudah tentunya kita sbgai mnusia yg hina dan bnyk mlakukan dosa sgt sukar utk berhadapan dengan situasi itu.. jika dibandingkan dengan baginda Rasulullah S.A.W..wlupun dicaci..dihina..dtuduh pendusta..baginda ttp yakin pada Allah dan dpt mnepis segala mcm dugaan yg dterima dgn pnuh redha.. ketenangan, ketabahan dan kebijaksanaan Baginda mghadapi situasi getir mmg amat mengagumkan..

kita sebagai umatnya seharusnya mencontohi Baginda.. jgn mudah bputus asa bila ditimpa musibah..hadapilah dengan tenang..kita harus tahu..setiap musibah itu ada kebaikan dan keburukan..tpulang pada kita utk mncari dan mmilih samada yg baik atau yg buruk.. Allh berjanji bahwa apabila Dia mnimpakan seseorang itu dengan ujian..maka Dia tidak akan mmbiarkan hambaNya keseorangan selepas dia diuji.. Ingatlah bahawa setiap kesusahan tu..ade kemudahan...

harap pkongsian ni dpt sama-sama kita amik iktibar... kalu ade slh dan silap, tegur la..dgn cara berhikmah..InsyaAllah dpt berkat..
Sekian..wassalam....

0 comments:

Post a Comment

Lebanese Singers Lubnan-alkawi.com - Ma Kholsit El 7keyeh .mp3
Found at bee mp3 search engine